آهک | آهک هیدراته | آهک زنده | آهک شکفته | پودر سنگ

تولید آهک هیدراته و آهک زنده و مرده و آهک شکفته و پودر سنگ آهک و کربنات کلسیم در کارخانه تولید آهک

آهک | آهک هیدراته | آهک زنده | آهک شکفته | پودر سنگ

تولید آهک هیدراته و آهک زنده و مرده و آهک شکفته و پودر سنگ آهک و کربنات کلسیم در کارخانه تولید آهک

سنگ آهک چه نوع سنگی است

سنگ آهک چه نوع سنگی است

سایر امکانات بارگیری سنگ آهک 
محوطه دپو و بارگیری آسفالته سنگ آهک در اسکله شهید رجائی
باگت های استاندارد جهت بارگیری سنگ آهک در اسکله شهید رجائی
نیروهای مجرب و آموزش دیده جهت بارگیری سنگ آهک در اسکله شهید رجائی
تیم بسیار قوی ترخیص سنگ آهک ، تخلیه و بارگیری سنگ آهک
تیم بسیار قوی کنترل و نظارت بر تخلیه و بارگیری سنگ آهک
بار شماری سنگ آهک
نمایندگی کشتیرانی و اجنسی کشتی های وارداتی/صادراتی
دسته بندی آهک 
آهک زنده یا هوائی
آهکی است پرمایه که 95 تا 100 درصد CaO دارد و با قرار گرفتن در معرض آب بسرعت آن را جذب کرده، میشکفد و تولید حرارت زیادی می کند.
آهک منیزی یا دولومیتی
آهکی است با بی شاز 20 درصد اکسید منیزیم، این نوع آهک به آهستگی شکفته می شود و ازدیاد حجم آن به نوع سنگ آهک بستگی دارد.
آهک آبی
آهکی است که 65 تا 75 درصد CaO داشته و مابقی آن خاک رس است. به آهستگی شکفته می شود و حجم اندکی نیز دارد.
آهک نیمه آبی
آهک نیمه آبی یا آهک کشته دارای 75 تا 85 درصد CaO می باشد و مابقی آن را خاک رس تشکیل می دهد. شکفتن آن آهسته و مانند آهک آبی افزایش حجم کمی دارد. انواع آهک 
آهک مرجانی
از فسیل مرجان های دریایی از کف دریا به دست می آید. 
آهک آراگونیت
این سنگ در مجاورت چشمه های آب گرم آتشفشان یافت می شود که بر اثر جوشان بودن حجم آن سوراخ ، سوراخ شده و پس از سرد شدن به صورت سنگ تراورتن در می آید که در ایران به آن سنگ مرمر می گویند. 
سنگ آهک سیلیس دار
مخلوطی از سنگ آهک و ترکیبات سیلیس میباشد. 
سنگ آهک دراگونیت و تراورتن
این مصالح نیز با نام سنگ مرمر شناخته می شود
سنگ آهک دولومیتی
این سنگ آهک دارای انواع مختلف بوده و با ترکیبات شیمیایی به صورت گوناگون پیدا می شود. وجود "گل گیوه" نوعی دولومیت پلاستیکی است که معادن آن در کرمان و یزد می باشد. انواع کوره های پخت آهک 
کوره تنوری یا چاهی
کوره حلقه ای
کوره گردنده
کوره ایستاده
در کوره تنوری، محل قرارگیری سنگ و آتش ثابت است و دمای آن یکسان نیست. در نتیجه جنس آهک تولید شده در آن متغییر است. 
از کوره حلقه ای جهت تولید زیاد استفاده میشود، نحوه عمل این کوره ها مانند کوره های هوفمن است، بدین صورت که سنگها ثابت است و آتش از بالای آنها حرارت می دهد. 
کوره ایستاده بدین صورت است که از بالا بارگیری میشوند و برای تولید کمتر بکار میروند. این نوع از کوره ها دارای سوختهای مختلف می باشند. 
کوره گردنده که برای تولید بیشتر و صنعتی بکار میروند در این قبیل کوره ها سنگ آهک از یک طرف داخل شده و در دمای 1400 تا 1700 درجه حرارت می بیند.


مرحل تهیه آهک‌های آبی برای تهیه این نوع آهک مراحل زیر به ترتیب انجام می‌گیرد. 
تجزیه سنگ آهک
در این مرحله ، به روشی که برای تهیه آهک گفته شد، عمل می‌شود. با این تفاوت که سنگ آهک انتخاب شده است، باید مقدار قابل ملاحظه‌ای خاک رس همراه داشته باشد. 
شکفته کردن
در این مرحله با دقت و مهارت کافی ، آن اندازه آب به آهک زنده اضافه می‌شود که فقط اکسید کلسیم هیدراته شود و سیلیکات‌ها و آلومینات کلسیم آب جذب نکنند و به صورت بلورهای هیدراته در نیایند. برای این منظور اضافه کردن آب را باید در دمای 250 تا 400 درجه سانتی‌گراد انجام داد، زیرا در این دما ، سیلیکات‌ها ، آب جذب نمی‌کنند. 
الک کردن
آهک را پس از شکفته شدن باید از الکهای ویژه‌ای عبور داد و بر اساس اندازه ذرات ، آن را به صورت زیر دسته‌بندی کرد:
آهک سبک : که نرم‌ترین قسمت آن است و درجه خلوص آن نیز بالا است. 
آهک هیدرولیک معمولی : که از الک رد نشده است و باید آن را دوباره آسیاب و بوجاری کرد. 
آهک‌های سنگین : که دانه‌های آنها دارای ماهیت سیمان است و مقدار سیلیکات آن زیاد است. 
نخاله آهک : شامل سنگ آهک‌های نپخته است که در برابر آب شکفته نمی‌شود و حاوی مقدار زیادی سیلیکات است. ساخت و عمل آوردن شفته آهک شفته آهکی را باید با دوغاب آهک تهیه نمود . ساختن شفته آهکی با خمیر آهک یا گرد آهک شکفته و مخلوط نمودن آن با خاک به منظور دستیابی به شفته آهکی مرغوب مجاز نمی باشد . مصرف دوغاب آهک باعث می شود که دوغاب به راحتی دور دانه های خاک را اندود نموده و واکنشی یکنواخت میاندانه های رس و دوغاب پدید آید . نتیجه این امر گیرش سریع شفته آهکی است که تاب نهایی شفته آهکی را بالا خواهد برد . میزان آب شفته آهکی بستگی به جنس و دانه بندی خاک مورد مصرف داشته ودر هر محل ، باید میزان آب شفته های خمیری، سفت یا شل را با روش سعی و خطا و آزمایش و زیر نظردستگاه نظارت تعیین نمود. شفته آهکی که با دوغاب ساخته و خوب عمل آوری شده باشد ، دارای مقاومت 7 روزه معادل 5 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و تاب 28 روزه حدوداً 10 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع خواهد بود که این مقاومت برای بستر پی ساختمان یا راه کاملاً مناسب می باشد. شفته آهکی در هوای گرم زودتر گرفته و سخت می شود . از این رو شفته آهکی برای مناطق گرم مناسب تر از مناطق سردسیر است. کمیت و کیفیت مصالح مصرفی شامل آهک و خاک، میزان آهک با توجه به خاک محل مصرف از نظر کیفیت و دانه بندی و نحوه عمل آوردن، باید در مشخصات فنی خصوصی ذکر گردد . پیمانکار موظف است تدابیر لازم را برای تهیه مصالح، ساخت و پروردن صحیح شفته آهکی زیر نظر دستگاه نظارت به عمل آورد. رعایت نکات زیر به هنگام ساخت و اجرا الزامی است: 
قبل از شفته ریزی باید محل گودبرداریها و خاکبردار یها با توجه به دستورات دستگاه نظارت و مشخصات فنی خصوصی آماده شود . شفته ریزی باید بعد از کنترل ابعاد و رقوم ، با اجازه دستگاه نظارت انجام شود. 
برای ساخت و عمل آوردن شفته باید در محل کار، مکا نهای مناسبی با تأیید دستگاه نظارت برای اختلاط دوغاب آهک و خاک فراهم شود . آهک باید در مح لهای مناسب و دور از اثرات عوامل جوی، دپو و به هنگام مصرف به محل ساخت حمل گردد.
شیر آهک از آمیختن آهک زنده با مقدار کافی آب ساخته می شود تا با استفاده از میل ترکیب آن با اکسیدها به هیدروکسید تبدیل نشود. بسته به گونه آهک زنده بکار رفته میزان آب در ترکیب شیمیایی متفاوت است. شیرآهک برترین عامل زدودگی است ، زدودگی هنگامی رخ میدهد که اتصال میان سیمان آسفالت و مصالح ریزدانه به علت حضور رطوبت و سایر رویدادهای زیست محیطی مانند گرما، بارش سنگین و چرخه های یخبندان فرو می ریزد. شیاردار شدن دگردیسی همیشگی آسفالت است و هنگامی رخ می دهد که کشسانی بیش از اندازه شود. توانایی شیرآهک در سفت تر کردن آمیخته آسفالت در برابر شیاردار شدن بازتابی از کارکرد برتر آن به عنوان پرکننده فعال معدنی است و آن را در برابر شیاردار شدن، ترک خوردگی و فرسودگی مقاومتر می کند. استفاده از آهک در ساختمان سازی آهک بعنوان ترکیب اصلی در ملاتهای بنایی برای قرن هاست که بکار می رود ، و این کاربرد مهم هم در کاربردهای امروزی هم قدیمی به چشم می خورد . ملاتهای ساخته شده با آهک و سیمان قابلیت کاری بالایی همراه با قدرت فشاری و نفوذپذیری اندک در مقابل آب دارند . آهک یک جزء اصلی در گچ بری های داخلی و خارجی و گچ کاری ها بوده ، استحکام ، دوام و قابلیت کاری این پرداخت ها را افزایش می دهد. همه این کاربردهای آهکی بوسیله کاربردهای ASTM و استانداردهای مربوطه حمایت می شوند.
تحقیقات عملکرد ملات های آهک سیمان را با عملکرد ملاتهای سیمان بنایی مقایسه می کند ( که از سنگ آهک و سایر افزودنی ها بجای آهک آب زده استفاده می کند )، ملاتهای سیمان آهک اتصال و چسبندگی و قدرت برشی بالاتری داشته و همچنین نشتی آب کمتری را نشان می دهد. بخش اعظم بنایی تولید شده قبل از ابتدای قرن بیستم از ملات شن آهک استفاده می نمود. الاستیسیته ملاتهای محتوای آهک بالا امکان انبساط و انقباض دیوارهای بنایی تاریخی را بدون وارد آمدن خسارت بر واحدهای بنایی فراهم می کند.
آهک می تواند برای خشک کردن سایت های مربوط بکار رود . آهک می تواند با خاک های رس در خاک واکنش داده تا مبنایی پایدارتر را برای ساختمان سازی فراهم کرد. آهک همچنین در تولید محصولات بتنی سلولی سبک وزن ، مانند بتن هواخورده اتوکلاوی بکار می رود که می تواند بصورت بلوک یا واحدهای بنایی عظیم یا سنگ های عایق شکل بگیرد. آهک هیدراته می تواند به مخلوط بتن در ساخت بلوک و سایر محصولات بتنی اضافه شود تا محصول متراکم تر و مقاوم در برابر آب تولید نماید. با اضافه کردن پلاستیسیته بیشتر ، مخلوط ، آهک همچنین محصولات بتنی را با لبه های دقیق تر ساخته، انعکاس را بهبود داده و باعث کاهش زیان از طریق شکستگی می شود. سنگ آهک در صنعت فولاد سنگ آهک سنگی است با منشاء رسوبی، ترکیب شیمیایی CaCO3 ، درجه سختی 3 و وزن مخصوص 2/7 گرم بر سانتیمتر مکعب (در شرایطی که هیچگونه درز و شکاف و خلل و فرجی در آن وجود نداشته باشد.) از نظر کارخانجات تولید کننده آهک، سنگ آهک یک واژه عمومی برای آن دسته از سنگهایی است که حاوی حداقل 80 درصد کربنات های کلسیم و منیزیم باشد و عمل بعد از تکلیس به آهک زنده تبدیل شده و بر اثر افزایش آب به آهک مرده تبدیل می شوند. به طور کلی واژه سنگ آهک فقط در مورد آن دسته از سنگهایی به کار می رود که ذرات کربناته آن نسبت به اجزای تشکیل دهنده غیرکربناته بیشتر باشد. برای مثال اگر دانه های کوارتز تخریبی (در اندازه ماسه) بیش از 50 درصد سنگ را تشکیل دهد واژه سنگ آهکی برای نامگذاری آن مناسب تر خواهد بود. به خارج ساختن Co2 از سنگ آهک عمل تکلیس گفته می شود، محصول این عمل که از حرارت دادن سنگ آهک در دمای 1200 درجه سانتیگراد به دست می آید را آهک زنده (CaO) می نامند، در مقابل افزودن آب به سنگ آهک موجب کاهش خواص متعدد سنگ آهک شده و آن را آهک مرده می نامند. میزان تولید سنگ آهک در جهان بالغ بر 100 میلیون تن است و عمدتاً به مصرف صنایع متالوژی رسانده می شود. از کل تولید داخلی سنگ آهک کمتر از 3 میلیون تن آن در صنایع متالوژی و حدود نیمی از آن در واحدهای فولادسازی کشور به مصرف می رسد. موارد مصرف آهک در صنایع بسیار متنوع و گوناگون است. عمده ترین مصرف آهک در صنایع ذوب فلزات، شیمیایی، ساختمانی و کشاورزی گزارش شده است. آهک بر حسب نوع مصرف در صنایع گوناگون به صورت سنگ آهک دانه بندی شده، آهک زنده (آهک پخته) و آهک شکفت به بازار عرضه می شود. سنگ آهک در صنایع تولید آهن و فولاد به عنوان گدازآور و برای حذف ناخالصی ها به کار برده می شود. همچنین آهک به صورت آهک نپختــه، و شیرآهک برای تولید گنــدله و آگلومره مصرف می گردد. 
یکی از روشهای تولید گندله اضافه کردن مواد افزودنی شامل بنتونیت و سنگ آهک است. در اینصورت گندله تولیدی دارای خواص اسیدی است که لازم است در مرحله تولید فولاد برای خنثی سازی خاصیت اسیدی بنتونیت و تنظیم اندیس قلیایی سرباره به مصرف آهک پخته بیشتری نیاز خواهد بود. در صورت مصرف شیرآهک به جای بنتونیت برای تولید گندله به دلیل سطوح ویژه زیاد شیرآهک، سطوح ویژه مخلوط بالا رفته و سبب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی گندله خام و پخته می شود. در این صورت مصرف کل آهک برای تولید فولاد کاهش یافته و میزان مصرف انرژی در کوره قوس الکتریکی کمتر خواهد شد. سنگ آهک در محیط های خنثی پایدار است و تغییر نمی کند ولی به آسانی توسط اسیدها خورده شده و گاز کربنیک آزاد می کند. در محیط های قلیایی سنگ آهک پایدار بوده و وارد واکنش نمی شود. با وجود آنکه واکنش شیمیایی تکلیس بسیار ساده و آسان به نظر می رسد ولی در عمل عوامل بسیاری در این واکنش موثر بوده و از پیچیدگی خاصی برخوردار است. عوامل اصلی در تکلیس سنگ آهک عبارتند از: 
گرم کردن سنگ آهک تا دمای تفکیک
نگهداری سنگ آهک در این دما تا مدت زمان لازم
خارج ساختن ملکول های گاز کربنیک تولید شده از محیط واکنش
آغاز تکلیس را می توان تحت شرایطی مانند تکلیس در فشارهای کمتر از یک اتمسفر و در دمای کمتر از درجه حرارت انجام داد. ولی در هر حال سرعت واکنش در دمای آغاز تفکیک بسیار پایین بوده و به منظور افزایش سرعت واکنش باید درجه حرارت را از حد کامل شدن تکلیس نیز بالاتر برد. اگر دمای عملی تکلیس بسیار بالا باشد (بالاتر از حدود 1400 درجه سانتیگراد)، آهک حاصل متراکم می گردد و می تواند تا حدود 25 الی 40 درصد از حجم اولیه آهک را کاهش دهد. تراکم آهک باعث کاهش شدید خاصیت ترکیب شیمیایی آن شده و آن را برای اکثر مصارف نامطلوب می سازد. حالت متعادل و مطلوب برای مصارف آهک آن است که سنگ آهک به طور کامل تکلیس شود و آهک حاصل به اندازه کافی نرم و متخلخل باشد. این امر برای آهک مصرفی در صنایع متالورژی و به خصوص تولید آهن و فولاد لازم است. زمان تکلیس نیز شرایط مشابه با دمـای تکلیس دارد و اگر مدت آن از حـد معینی تجـاوز کند، این امر منجر به تشکیل آهک متراکم با خواص نامطلوب می شود، لذا لازم است که دما و زمان به دقت در جریان تکلیس کنترل شوند. در جریان تکلیس باید شرایط لازم برای خروج گاز کربنیک تولیدی فراهم باشد. در غیر اینصورت گاز کربنیک می تواند با آهک در لایه های سطحی وارد واکنش شده و مجددا تولید کربنات کلسیم کند و بدین ترتیب کاهش مرغوبیت محصول را باعث شود. کوره تکلیس باید طوری طراحی شود که خروج گاز کربنیک حاصل از آن به آسانی انجام شود. 
خاصیت تکلیس سنگ آهک بستگی به بلورهای تشکیل دهنده و نوع آنها دارد. هر قدر این بلورها درشت تر باشند، عمل تکلیس مشکلتر است. در بعضی از انواع سنگ آهک که بلورها بسیار درشت و به صورت کلسیت هستند عملا تکلیس مشکلتر است. در بعضی از انواع سنگ آهک که بلورها بسیار درشت و به صورت کلسیت هستند عملا تکلیس کامل سنگ غیرممکن می باشد. عامل دیگری که در تکلیس اهمیت دارد یکنواخت بودن ابعاد سنگ آهک می باشد. هر قدر دانه های سنگ آهک یکنواخت تر و اختلاف ابعاد ذرات کوچکتر باشند، عمل تکلیس منجر به تولید محصول مرغوب تر با خواص فیزیکی و شیمیایی یکنواخت تر خواهد شد. اگر اختلاف ابعاد ذرات سنگ آهک زیاد باشد در جریان تکلیس ذرات ریز سریعتر تفکیک شده و آهک حاصل به علت قرار گرفتن به مدت طولانی در دمای بالا متراکم تر شده و در نتیجه محصول حاصل خواص شیمیایی یکنواختی نخواهد داشت و بدین ترتیب اهمیت دانه بندی سنگ آهک برای مصارف متالوژی بسیار مهم است. زمان و دما دو عامل اصلی در جریان تکلیس هستنـد که با یکدیگـر نسبـت معکـوس دارنـد. افزایش یکی باعث کاهش دیگـری می شود. از نظر اقتصادی به نظر می رسد بالا بردن دمای تکلیس جهت کوتاهتر کردن زمان در اکثر موارد بیشتر مقرون به صرفه باشد ولی در عمل چنین نمی باشد. وجود ناخالصی ها در سنگ آهک به خصوص سیلیس و آلومین در جریان تکلیس نامطلوب می باشد. این ناخالصـی ها در جریــان تکلیس با آهک ترکیب شده و انــواع سیلیـکات ها، آلومینــات ها و فریت ها را تشکیل می دهند. اکثر این واکنش ها در دماهــای بالا انجام می شوند. لذا در سنگ های آهک تکلیس شده در دمای پایین (حدود 1000 درجه سانتیگراد) عملا این ناخالصی ها وارد واکنش شیمیایی نشده و به صورت اولیه و غیرترکیبی خود باقی می مانند. 
وزن آهک تولیدی از تکلیس سنگ آهک حدود نصف وزن سنگ آهک اولیه است و لذا برای تولید هر تن آهک باید حدود دو تن سنگ آهک در نظر گرفت. انرژی مصرفی برای تکلیس هر کیلوگرم سنگ آهک به طور نظری 406/7 کیلوکالری می باشد. این مقدار انرژی برای تکلیس در 850 سانتیگراد محاسبه شده است. در صورتی که عملا تکلیس در دمای بالاتر انجام می گیرد (در بعضی از موارد برای تولید آهک متراکم دمای تکلیس حدود 1600 درجه سانتیگراد است) در نتیجه با توجه به بازدهی حرارتی، مصرف انرژی بالاتر بوده و تا 1200 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم سنگ آهک می رسد. در انتخـاب روش تکلیس عوامل متعـددی دخـالت دارنـد که بعضـی از آنهـا به قـرار زیـر می باشند: 
مشخصات فیزیکی سنگ آهک از نظر ابعاد و غیره. 
مصرف سوخت
سرمایه گذاری
نیاز بازار به انواع آهک
آلودگی محیط زیست

شکفتن سنگ آهک عمل تبدیل آهک زنده به ئیدرات کلسیم را شکفتن آهک می خوانند. آهک پس از آنکه شکفته شد،‌بسته به درجه خلوص آن، ازدیاد حجم پیدا می کند. درآهک های لاغر این ازدیاد حجم 1/25 تا ۲ برابر و در آهک های چاق از ۲ تا 3/5 برابر حجم اولیه است. همراه با این فعل و انفعال شیمیایی مقداری حرارت نیز آزاد می شود. سرعت عمل شکفته شدن به سه عامل زیر بستگی دارد: 
حالت فیزیکی آهک: آهکی که خرد شده باشد سریع تر از قطعات بزرگ ئیدراته می شود. 
ساختمان شیمیایی آهک: آهک خالص بسیار سریع تر از آهکی که ناخالصی دارد شکفته می شود. 
درجه حرارت پختن آهک: آهک نپخته قادر به شکفته شدن نیست و آهک سوخته نیز به علت اثر ناخالصی ها دیر شکفته می شود و یا هرگز شکفته نمی شود.
در ضمن بسته به میزان تمایل آهک به ئیدراته شدن سه حالت زیر باید رعایت شود: 
آهکی که به سرعت شکفته می شود باید به آب اضافه شود نه به آهک. آب لازم است روی آهک را بپوشاند و باید مانع از تبخیر آب، به وسیله افزودن آهک شد. این آهک تولید ملات کاملاً هوایی می کند. 
سنگ آهک که متوسط شکفته می شود باید آنقدر آب به آن اضافه نمود تا نیمی از آن در آب غوطه ور گردد. این نوع آهک ملات نیمه آبی تولید می کند. 
آهکی که به آهستگی شکفته می شود باید آنقدر آب به آن اضافه کرد تا کاملاً آن را مرطوب کند از این آهک ملات های آبی تولید می شود. 
شکفتن آهک زنده ممکن است با سوختن آهک به علت بروز حرارت زیادی که آزاد می شود، همراه باشد. آهک سوخته بی مصرف است و فعّالیت ندارد و در ملات مثل یک جسم خنثی عمل میکند. برای جلوگیری از سوختن لازم است تمام ذرات آهک با آب تماس داشته باشند و برای این کار باید مخلوط را خوب به هم زد. باید در نظر داشت که استفاده از آهک نشکفته در ملات موجب ازدیاد حجم می شود و خساراتی در پی خواهد داشت. برای آهک خالص میزان آب مورد نیاز در حدود ۲۲ درصد ولی در عمل تا ۳۵ درصد وزن آهک آب مصرف می شود. روش های شکفتن آهک به منظور شکفتن آهک چند روش معمول است که برخی در کارگاه و بعضی در کارخانه انجام می شود. 
طریقه ی حوضچه آهک شویی: در این روش وسیله ای که در آن اقدام به شکفتن آهک می نمایند عبارت است از یک حوضچ که در یک طرف آن و بر روی سطح زمین یک حوضچه ی چوبی ساخته شده است. این دو قسمت توسط یک دریچه که در یک طرف آن یک توری سیمی قرار دارد با هم ارتباط دارند. طریقه ی عمل عبارت است از: 
ابتدا آهک را خرد می کنند. آهک را در حوضچه ی چوبی می ریزند و پخش می کنند. روی آهک آب می ریزند به اندازه ای که تا نیمه ی ارتفاع آن آب بالا بیاید (البته این میزان مربوط به آهکی است که متوسط شکفته می شود). پس از اینکه کلوخه ها خوب خیس خوردند آنها را به هم می زنند تا تبدیل به شیر آهک شود. دریچه را باز می کنند تا شیرآهک وارد حوض عمیق مجاور شود. در این هنگام کلوخه هایی را که در پشت توری جمع شده، بیرون می ریزند. این عمل را به همین ترتیب تکرار می نمایند. شیرآهک در کف حوض رسوب می کند و آب اضافی بر روی آن جمع می گردد. این آب جذب خاک و یا تبخیر می شود. برای آنکه همه ی آهک درون حوض به خوبی بشکفد در شرایط عادی به ۶ تا ۸ هفته زمان نیاز است. هرگاه ترک هایی به عرض یک بند انگشت در سطح آهک پیدا شد، آهک به خوبی شکفته و قابل مصرف است. برای آنکه گاز کربنیک موجود در هوا با آهک شکفته ترکیب نشود روی آن را با قشری از ماسه می پوشانند و از حرارت و تابش آفتاب حفظ میکنند. باید از ریختن شیر آهک تازه بر روی خمیری که خود را گرفته است جلوگیری کرد. 
روش تَنگ گذاری: در این طریقه که محصول آن قدری نامرغوب تر از نوع اول است به ترتیب زیر عمل می نمایند: 
سطح زمین را تمییز می کنند. یک لایه ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری از آهک زنده بر روی این سطح پهن می کنند. روی قشر آهک زنده آب پاشیده کلوخه ها را زیرو رو می نمایند. پس از شکفتن قشر اول یک لایه ی دیگر آهک زنده بر روی آن می ریزند و عمل را تا ارتفاع قریب به یک متر ادامه می دهند. یک لایه ی گاه کل بر روی پشته ی فراهم آمده می کشند. این عمل باعث می شود که گرمای تولید شده محفوظ بماند. با تبخیر آب اضافی در زیر پوسته ی کاه گل ، فشار بالا می رود و گرمای محبوس شده تا حدود ۴۰۰ درجه سانتی گراد می رسد، پس از یک هفته آهک به طور کامل شکفته و به صورت پودر در می آید. پودر حاصل را سرند کرده، استفاده می کنند. 
روش مخازن دوّار: ساختمان آن شامل چند استوانه است که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند. آهک را وارد استوانه ی بالایی می نمایند و در آنجا با آب مخلوط می کنند. مقدار این آب به وسیله یک شیر کنترل می شود. این استوانه شروع به حرکت می کند و آهک مخلوط شده در آب به تدریج از استوانه بالا به استوانه پایین تر منتقل می گردد. وقتی که شیره ی آهک از استوانه تحتانی خارج می شود کاملاً ئیدراته شده است. 
روش فشار بخار: در این طریقه بخار آب را با ۳ تا ۴ اتمسفر فشار به آهک درون مخزن استوانه ای فولادی می پاشند. پس از چند ساعت آهک شکفته را از مخزن خارج می کنند.
خواص آهک شکفته آهک شکفته گردی است با وزن مخصوص ۲/۲ تن در متر مکعب که باید درشتی دانه های آن کمتر از 0/2 میلی متر باشد . معمولاً آهک هایی که دارای مقدار بیشتری منیزیت هستند، خاصیت ارتجاعی بیشتری نسبت به نوع خالص تر خود دارند. همین طور آهک های منیزیمی دارای سختی بیشتری هستند. آهک شکفته در هنگام سخت شدن تغییر حجم نمی دهد . آهک شکفته در ساختن شفته و ملات های ماسه آهک،‌گل آهک، با تارد (ماسه،‌ آهک، سیمان)، گچ و آهک ، در کارهای بنایی و اندود ها مصرف می شود. همچنین در ساختن چسباننده های آهک پوزولان، آهک سرباره، آجر ماسه آهکی، پایدار کردن خاک و ساختن خشت های پایدار شده آهکی، بتن آهکی سنگین یا متخلخل از آهک استفاده می شود . افزودن آهک به ملات های سیمانی باعث افزایش خاصیت خمیری و قابلیت کاربرد، افزایش نگهداری آب، انعطاف پذیری بیشتر ملات تحت تنش و چسبندگی بیشتر ملات به مصالح بنایی می شود . کاهش نفوذپذیری ملات ها و اندود ها در مقابل آب، کاهش جمع شدگی ناشی از خشک شدن ملات و ثابت ماندن حجم آن پس از گرفتن و سخت شدن از دیگر محاسن افزودن آهک به ملات سیمانی است. آهک با خاک احتمالی موجود در ماسه ترکیب می شود و از آثار مخرب خاک در ملات های سیمانی می کاهد. مصرف آهک در پایدار کردن خاک نیز معمول است و بسیاری از ویژگی های خاک را بهبود می بخشد، کاهش زمان خشک شدن مخلوط در نواحی مرطوب، کاهش میزان انقباض و انبساط خاک بر اثر تغییر رطوبت،‌تسریع در شکستن کلوخه های خاک رسی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذ رسوبت، تسریع در شکستن کلوخه های خاک رسی، افزایش مقاومت، کاهش نفوذ رسوبت و افزایش دوام و پایایی خاک از جمله مزایای استفاده از آهک به شمار می آید. همچنین وجود آهک در خاک مانع از روییدن گیاهان می شود.

سنگ آهک یا کربنات کلسیم(CaCO3)

سنگ لایم استون ( LimeStone )  نوعی است که عمدتا از کلسیت معدنی تشکیل شده‌است. در واقع هدف از تهیه آهک، تبدیل سنگ آن به حالت قابل مصرف و تبدیل مجدد آن به سنگ آهک، پس از مصرف می‌باشد. بعد از تهیه سنگ آهک CaCO3 از معادن مربوطه، آنرا درون کوره‌های مخصوص قرار داده و با قراردادن آن تحت درجه حرارت 900 درجه سانتی گراد، رطوبت همراه سنگ تبخیر شده و ترکیب CaCO3 را در کوره‌های مکانیزه یا سنتی می‌شکنند و آنرا تبدیل به آهک زنده با فرمول CaO و گاز CO2 می‌کنند. :گازکربنیک به همراه سایر گازها از دودکش کوره خارج می‌گردد.

آهک زنده را با آب ترکیب و تبدیل به آهک شکفته با فرمول Ca(OH)2 می‌کنند. این ماده که از دسته قلیایی هاست میل ترکیبی فراوانی با اسیدها دارد. در نهایت آهک شکفته را به صورت خالص، با خاک یا ماسه به عنوان شفته آهکی در اندود یا ملات به کار می‌برند.

با گذشت زمان گاز دی اکسید کربن موجود در هوا با رطوبت محیط ترکیب شده و ایجاد اسید ناپایداری می‌کند که به داخل ملات نفوذ می‌کند و با آن ترکیب شده و موجب ایجاد دوباره CaCO3 می‌شود. این عمل بسته به مکان کاربرد، رطوبت محیط، میزان گرمای هوا، ضخامت و نوع ملات، حتی تا ماه‌ها به طول می‌انجامد.

نحوه تشکیل

سنگهای آهکی از نظر ژنتیکی و نحوه تشکیل به دو گروه عمده و بزرگ آهکهای برجا و آهکهای نابرجا تقسیم می‌شوند.

آهکهای برجا: شامل کلیه سنگ آهکهای ستونهایی می‌گردد که طی فرآیندهای شیمیایی و بیوشیمیایی در محلی که وجود دارند، تشکیل گردیده‌اند. اصولا تشکیل در جای رسوبات آهکی مربوط به فعالیتهای بیولوژیکی بوده و از منشا بیوشیمیایی می‌باشند. مانند تراورتن و ستونهای آهکی.

آهکهای نابرجا: آهکهایی را شامل می‌گردد که از نظر بافتی به سنگهای کلاسیک شباهت داشته ، ولی از نظر منشا تشکیلاتشان کاملا مربوط به فرآیندهای شیمیایی است. مانند آهکهای تخریبی و ماسه‌ای.

ساخت سنگهای آهکی

ساخت سنگهای آهکی اعم از انواع برجا و یا آهکهای نابرجای تخریبی شامل بعضی یا تمام بخشهای زیر است.

  1. دامنه‌هایی تخریبی از تمام منشا شیمیایی یا اکوکمها.
  2. مواد پرکننده بسیار دانه ریز به صورت گل کربناته که فضاهای خالی بین دانه و درون دانه‌ها را پر کرده است.
  3. سیمان کربنات کلسیم که در اغلب قریب به اتفاق موارد ، کلسیتی است و بعد از نهشتگی تشکیل می‌گردد. این نیز نقش پرکننده فضاهای خالی بین و درون دانه‌ها را ایفا می‌کند.

انواع سنگ های آهکی ساختمانی
سنگ های آهکی ( Calcareous Stone , Limestone)، سنگ هایی با منشا رسوبی هستند که اساساً متشکل از کربنات کلسیم (کلسیت) یا کربنات مضاعف کلسیم و منیزیم (دولومیت) یا ترکیبی از این دو می باشند. این سنگ ها به رنگ های سفید، خاکستری، نخودی، قرمز و آبی و در گستره وسیعی از نظر اندازه، قواره و شکل یافت می شوند. سطح نهایی آن ها را می توان به صورت صیقلی، کلنگی و تیشه ای پرداخت کرد.

سنگ های آهکی را برای تزئینات داخل و خارج ساختمان، دیوار، تزئینات کف، نما سازی، ستون سازی و مجسمه سازی به کار می برند. ولی در خارج از بنا نباید از سنگ های آهکی در کنار ماسه سنگ ها یا روی آن ها استفاده کرد زیرا موجب تخریب فوری ماسه سنگ ها می شوند.

انواع سنگ های آهکی به شرح زیرند:

سنگ آهک دولومیتی (دولومیت – Dolomite): این سنگ از کربنات مضاعف کلسیم و منیزیم تشکیل شده است. دولومیت سنگ نسبتاً مقاومی است ولی نباید از آن در محل هایی که در برابر هوای آلوده قرار دارند، استفاده کرد زیرا در برابر هوای آلوده مقاومت چندانی ندارد. 
سنگ آهک متبلور (تراورتن – Travertine): وقتی آب حاوی بی کربنات کلسیم تبخیر شود از خود کربنات کلسیم به جای می گذارد. اگر این اتفاق در چشمه های آب گرم رخ دهد، سنگ تشکیل یافته از آن تراورتن (این نام از شهر تریومی واقع در ایتالیا گرفته شده) نامیده می شود و اگر در غارها رخ دهد، چکنده (استالاکتیت) و چکیده (استالاکمیت) تشکیل می شود. تراورتن سنگی متخلخل (دارای بافت حفره ای) و بلورین است و ساختمانی لایه ای دارد. این سنگ به علت بافت خوشایند آن و نیز تمایل به نمایش حفره های طبیعی کوچک روی سطح بریده شده اش، به عنوان سنگ تزئینی در داخل و خارج ساختمان به کار می رود. تراورتن به صورت قلوه سنگ نیز جهت کارهای تزئینی یا دیوار چینی های تزئینی مورد مصرف قرار می گیرد. سنگ تراورتن در رنگ های سفید، کرم، خاکستری، خرمایی روشن و تیره یافت می شود. 
سنگ آهک استخوانی: این سنگ از تراکم فسیل ها و استخوان های باقی مانده از انواع آبزیان و مرجان ها تشکیل می شود. اکثراً خاک ریز نیز در تشکیل سنگ آهک استخوانی شرکت می کند به همین دلیل سنگ بریده شده حالت صیقلی ندارد. 
سنگ آهک ریز بلورین: سنگ آهکی عمدتاً یا تماماً متشکل از بلورهایی چنان کوچک که فقط با بزرگ نمایی قابل تشخیص هستند. سنگ آهک ریز بلورین و سنگ تراورتن که صیقل پذیرند و در تعریف مرمر تجاری نیز جای می گیرند، ممکن است هم با عنوان سنگ مرمر شناخته شوند و هم با عنوان سنگ آهک.

کاربرد سنگ آهک
سنگ آهک سنگ رسوبی با منشأ شیمیایی یا زیست‌شیمیایی است که بیشتر از کلسیم‌کربنات تشکیل شده باشد.در راه سازی برای افزایش تحمل فشاری و کششی خاک مخصوصا در قشرهای پایین راه سازی برای تحکیم بخشیدن به آن و همچنین جلوگیری از روئیدن گیاهان در دامنه راه و باندهای فرودگاه استفاده می‌شود.همچنین از کاربردهای دیگر آهک میتوان به استفاده آن در صنعت تولید سیمان، چینی سازی، شیشه گری، ذوب آهن، صنایع غذایی، تصفیه قند و غیره اشاره کرد.
محصولات
سنگ آهک جهت مصارف کارخانجات سیمان
سنگ آهک جهت مصارف کارخانجات فولاد
سنگ آهک جهت مصارف خاص صنعتی
توانمندی دانه بندی سنگ آهک در تمامی سایزها

 

 نوع محصول:  سنگ آهک

نام های تجاری محصول: کربنات کلسیم * سنگ آهک * سنگ آهک خام * کلسیت  * سنگ آهک کلسینه نشده * سنگ آهک پخته نشده * نمک کلسیم اسید کربونیک * آراگونیت *کربنات کلسیم معدنی* GCC * سنگ آهک پر کننده

 

مشخصات فیزیکی:

 

فرمول شیمیایی

CaCO3

شکل و رنگ

White- Pebble

جرم مولکولی

100.09   ( g/mol)

دانسیته

900-1500  (Kg/m3)

سختی

3 Mohs @20°C

حلالیت در آب

0.0015  (gr/100g water)

وزن مخصوص

2.7 – 2.9  (g/ml)

سختی

3.0 Mohs

نقطه جوش

Not Applicable

نقطه ذوب

Not Applicable

pH

9 - 9.5  (saturated solution)

 

 سایز سنگها :

 

0 – 2 cm

2 – 4 cm

4 – 10 cm

10 – 50 cm

 

آنالیز شیمیایی (%) :

 

K2O

Na2O

Fe2O3

SiO2

MgCO3

CaCO3

< 0.1 %

< 0.1 %

< 0.3 %

< 0.8 %

< 1 %

Min 97 %

 

Moisture

SO3

P2O5

MnO

Al2O3

L.O.I

< 0.2 %

Trace

< 0.1 %

< 0.03 %

< 0.5 %

< 43 %

 

 

نوع بسته بندی: جامبو بگ، فله ای (کمپرسی)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.