آهک | آهک هیدراته | آهک زنده | آهک شکفته | پودر سنگ

تولید آهک هیدراته و آهک زنده و مرده و آهک شکفته و پودر سنگ آهک و کربنات کلسیم در کارخانه تولید آهک

آهک | آهک هیدراته | آهک زنده | آهک شکفته | پودر سنگ

تولید آهک هیدراته و آهک زنده و مرده و آهک شکفته و پودر سنگ آهک و کربنات کلسیم در کارخانه تولید آهک

آهک چیست

آهک چیست

آهک چیست: آهک هیدراته یا هیدرات کلسیم در اثر اضافه کردن آب به آهک زنده در دستگاهی به نام هیدراتور تولید می‌شود.

کربنات کلسیم رسوبی : جهت تغلیظ کربنات کلسیم به میزان بالا 99/99 درصد، در فرآیند کلسیناسیون، دی‌اکسید‌کربن خروجی از دودکش جداسازی شده و سپس با آب آهک تولیدی از فرآیند هیدراتاسیون دوباره واکنش داده و کربنات کلسیم رسوبی (PCC)تولید می‌شود.


آهک ( آهک زنده | آهک هیدراته | آهک صنعتی | آهک ساختمانی | آهک پخته | آهک کوبشی )
آهک چیست؟
آهک یکی از قدیمی ترین فرآیند های شیمیایی شناخته شده تاریخ بشری است و به دوران رم قدیم و مصریان که در امور بناسازی مصرف کرده اند برمی گردد و سه هزار سال پیش ایرانیان ساخت شفته آهک را می دانستند و از این ماده در ساختن پی بنا، پل ها، آبگیرها و … استفاده میکردند. آهک سبب ایجاد صنعت سیمان نیز شده چرا که ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان آهک می باشد. امروزه در سطح دنیا میلیونها تن آهک در ساتمان سازی و تولید سیمان و سایر صنایع بدلیل خصوصیات ذاتی که دارد و قابل دسترس بودن آن ، بعنوان یکی از عناصر مهم در صنایع مذکور که شرح آن در کاربردهای آهک خواهد بود استفاده می شود. ماده اصلی آهک اکسید کلسیم می باشد که یک ترکیب قلیایی قوی است و می تواند با کلیه اسید ها ترکیب شود و در صنایع مختلف نیز کاربرد خاصی دارد و معمولاً بیشترین تولید آهک زنده تبدیل به هیدراته می گردد و بصورت جامد یا مایع با استفاده از عکس العمل های مربوطه در صنعت استفاده می شود و چون واکنش آهک زنده و آب همراه با حرارت زیاد است از این رو در بسیاری از صنایع آهک هیدراته که تا حد زیادی پایدار است استفاده میگردد.

کاربرد آهک زنده و آهک هیدراته
بدلیل خصوصیت ذاتی آهک و قابلیت قلیایی شدید و ارزانی آن در مقایسه با سایر قلیاها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد که از آنجمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱-صنایع فولاد و ذوب آهن و صنایع فلزی

۲- صنایع پتروشیمی

۳- صنایع مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، موزائیک، پودر سنگ، آجرهای ماسه آهکی

۴- صنایع شیشه

۵- تصفیه ابهای آشامیدنی و صنعتی

۶- تصفیه فاضلابهای صنعتی و شهری

۷- سفید کننده ها

۸- تولید کربید کلسیم(کاربید)

۹- احیاء استخرها و مرداب ها

۱۰- صنایع رنگ سازی

۱۱- مصارف کشاورزی (اصلاح خاک و خنثی سازی زمینهای اسیدی و سموم و حشره کش)

۱۲- مصرف در فرآورده های نسوز

۱۳- صنایع چرم و دباغی

۱۴- مرغداریها، دامداریها، حوضچه های پرورش ماهی و همچنین تأمین کلسیم در خوراک جوجه های گوشتی

۱۵- بعنوان ترد کننده ها در تهیه مرباها (بالنگ، کدو، پوست مرکبات و …)

۱۶- کارخانجات قند و شکر

۱۷- زیرسازی و آسفالت

۱۸- معادن ذغال سنگ(بعنوان نرم کننده ماده منفجره)

۱۹- سایر صنایع (کاغذ، خمیر کاغذ، لاستیک سازی، ضد یخ و …)

۲۰- پالایشگاهها و نیروگاهها

۲۱- شرکت نفت(مناطق نفت خیز جهت حفاری چاهها)

کاربردهای مهم آهک
آهک کاربردهای فراوانی در ساختمان‌سازی و همچنین تهیه و تولید فرآورده‌های صنعتی و شیمیایی دارد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

تولید ظروف چینی : ظروف و وسایل از جنس چینی در واقع از نوعی سرامیک هستند و به دو دسته چینی‌های سخت (چینی اصل) و چینی‌های بدلی (غیر اصل یا غیر سخت) دسته بندی می‌شوند.
تولید شیشه ‌های معمولی : شیشه های معمولی به طور عمده شامل سیلیس ، کربنات کلسیم (یا آهک) ، کربنات سدیم و زغال کک می باشند.
تهیه ساروج : ساروج یا ملاط ، مخلوط و ترکیبی از آهک ، ماسه و آب است . این ماده بر خلاف سیمان آب را جذب نکرده و سفت نمی‌شود، اما در مجاورت هوا به دلیل جذب کربن دی‌اکسید و در نهایت تشکیل سنگ آهک ، به‌تدریج سفت می‌شود.
دباغی پوست : پیش از دباغی پوست بایستی عملیات آماده‌سازی را به منظور حذف ضایعات باقیمانده روی پوست ، انجام داد.یکی از موادی که در فراوری و آماده سازی پوست خام استفاده می شود آهک می باشد. که پس از آن از سولفات آمونیوم جهت عملیات آهک گیری در فرایند دباغی و تولید چرم استفاده می شود.
از مصارف عمده آهک در صنایع شیمیایی ، تهیه هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم و هیدروکسید آمونیوم از کلرید آمونیم است.
روش تولید آهک هیدراته : آهک هیدراته به سه روش تولید می شود :
۱٫ روش سنتی
۲٫ روش صنعتی ( ماشینی )
۳٫ تهیه آهک از ماسه بادی
۱٫ روش سنتی : در این روش در محل وجود معدن آهک حفره هایی ایجاد می کردند و نهایتا زمین جای کوره را کمی گود کرده و در آن بته و سنگ آهک را لایه لایه روی هم می چیدند و روی آن را با گل می گرفتند و کوره را از پایین آتش می کردند و روی آهک و خاکستر را مرطوب نگه می داشتند اینکار باعث شکفته شدن آهک می شود، آهک به صورت مایع از حفره های زیرین خارج می شود. Ca(oH)2 ایجاد شده در طبیعت با آب ترکیب شده و این پروسه ادامه می یابد.

۲٫ روش صنعتی : در این روش سنگ ها را از معادن با سایزهای بزرگ داخل بونکر می ریزند زیر بونکر دستگاهی به نام feeder وجود دارد که سنگها را به سمت داخل هدایت کرده ، با تناژ مشخصی وارد سنگ شکن فکی می کند. در این قسمت سنگ ها به قطر بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر تبدیل می شوند. تسمه نقاله هایی که از پایین به بالا در حرکت هستند مواد حاصله را داخل بونکر دیگر می ریخته، مواد از بونکر دوم وارد feeder که زیر بونکر است شده و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شوند. خروجی این قسمت سنگ هایی از سایز بین ۵ تا ۱۲ سانتی متر می باشد. مجددا مواد حاصله توسط تسمه نقاله هایی وارد سرند می شوند. در اینجا خاک از سنگها توسط سرند جدا می شود. سپس باقیمانده مواد وارد بالابرهای خاص شده و از بالا توسط دریچه های هیدرولیک به کوره منتقل می شوند.
در کوره در ارتفاع ۶ متری از پایین دور تا دور مشعل هایی وجود دارد و همچنین یک فن دودکش جهت انتقال حرارت مشعل به سرتاسر کوره از بالا عمل مکش را انجام دهد. در اینجا مواد شروع به پختن می کنند.
در پایین کوره ۳ دریچه پنوماتیک وجود دارد که بصورت اتوماتیک باز شده و آهک پخته در قسمت زیرین کوره توسط نوار نقاله هایی وارد skip دیگری شده، سپس وارد سیلوی آهک می شوند ، آهک پخته شده توسط elevator وارد بونکر دیگری که در ارتفاع قرار دارد، می شوند. در این قسمت توسط دستگاه هیدراتاسیون ، عمل هیدراتاسیون انجام شده و پودر آهک توسط دستگاه جدا می شود .

۳٫ تهیه آهک از ماسه بادی : با آنکه ایران دارای منابع زیادی از سنگ آهک است ، در برخی نقاط مانند خوزستان و کناره شمالی خلیج فارس و دریای عمان به میزان فراوانی آهک وجود دارد. ماسه آهکی را نیز می توان مانند سنگ آهک پخت و تبدیل به آهک زنده کرد، و با این روش آهک شویی، آهک آبدیده را از ناخالصی ها جدا نمود. این آهک شکفته را می توان در ساختن ملات ماسه – آهک و شفته آهکی مصرف کرد. آهک شکفته پخته شده از ماسه های آهکی دارای ویژگی های معمول آهک است.

انواع آهک ها در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود

آهکهای چرب یا پر قوه
این نوع آهکها ، حدود چهار درصد ناخالصی همراه دارد و مهمترین ویژگی آن این است که در تماس با آب به‌شدت شکفته می‌شود و حجم آن تا حدود ۲٫۵ برابر مقدار اولیه‌اش افزایش می‌یابد. مخلوط آن با شن در تماس با گاز کربنیک به‌سرعت خود را می‌گیرد و سفت می‌شود، (به مدت ۱۵ روز در مجاورت هوا). از اینرو ، آهک چرب را آهک هوایی نیز می‌گویند.

آهکهای کم قوه
این نوع آهکها از سنگ آهکی که ۵ تا ۶ درصد آهک دارند، تولید می‌شود و ناخالصی‌های عمده آن را اکسید آهن (گل اُخری) ، اکسید سیلیسیم (سیلیس) و اکسید آلومینیوم (آلومین) تشکیل می‌دهد. از ویژگیهای این نوع ماده آن است که به‌کندی شکفته می‌شود و ملاط حاصل از مخلوط آن با شن ، به‌آرامی‌ در هوا سفت می‌شود.

آهکهای آبی
این نوع آهکها ، معمولا از سنگ آهکی که حدود ۶ تا ۲۲ درصد گل رس دارند، تهیه می‌شود. از ویژگیهای مهم این نوع آهکها آن است که دور از هوا و حتی در زیر آب ، به آهستگی سفت می‌شود، در تماس با آب خیلی شکفته می‌شوند و با آب خمیر کم‌چسب تولید می‌کند. بطور کلی ، می‌توان این نوع آهکها را حد واسط بین آهکهای هوایی و سیمان است

کاربرد آهک :
در صنعت ساختمان سازی ، در صنعت شیشه‌سازی ، در صنایع شیمیایی به عنوان کمک ذوب ، ماده قلیا کننده ، جاذبه رطوبت ، عامل چسبندگی و… ، سنگ آهک با درصد بالا از کربنات کلسیم به عنوان مل ، در صنعت سیمان ، در چاپ و امور چاپی، در خمیر دندان سازی، لاک سازی ، عطرسازی و لاستیک سازی ، در تهیه کود و استفاده در زمینهای بی آهک ,صنایع مس و فولاد، چرم سازی، صنایع شیمیایی، دام و طیور، تصفیه آب، گندزدایی

فروش آهک | فروش آهک هیدراته
کیمیا پارس شایانکار آمادگی دارد ضمن دریافت سفارش‌های خریداران به‌صورت آنلاین و شبانه‌روزی از طریق وب‌سایت خود ، آهک مورد نیاز صنایع مختلف را بهترین قیمت و بهترین کیفیت تأمین کند و در سریع‌ترین زمان ممکن به‌وسیله سیستم حمل‌ونقل مطمئن به شهرهای مختلف ارسال نماید.

ما آهکهای مورد نیاز شمار را بصورت فله و پودری در بسته بندی متنوع تأمین می نمائیم.

قیمت آهک | قیمت آهک هیدراته
قیمت آهک کیمیا پارس شایانکار پیوسته و همیشه پائین ترین قیمت است و می‌توانید ضمن استعلام قیمت، با قیمت آهک سایر اشخاص حقیقی و حقوق دیگر مقایسه نمائید.

١ -استفاده از آهک در آسفالت

٢ -تثبیت بستر کانال و پایدار نمودن زمین بستر راه

٣ -کاربرد آهک در ساختمانسازی

٤ -کاربرد آهک در صـنعت سـاخت (تهیـه سـیمان – تهیـه آجـر ماسـه آهکـی – صـنعت شیشهسازی– تهیه ایتونگ – فولاد و . . .

٥ -جلوگیری از حمله ریشه درختان مختلف به لاینینگ کانال و تخریب آن

٦ -استفاده از شفته آهکی جایگزین خاکریز پشت سازهها و ...

٧ -پر کردن درز و دوختن لایههای خاک ، زمانیکه خاکبرداری سازه بصورت قائم انجام شود

٨ -کاربرد آهک در صنعت آب

٩ -استفاده از آهک جهت تهیه قند از نیشکر

به موارد عمده کاربرد شفته آهکی در ذیل اشاره شده است

١٠-استفاده از آهک در آسفالت

١١-تثبیت بستر کانال و پایدار نمودن زمین بستر راه

١٢-کاربرد آهک در ساختمانسازی

١٣-کاربرد آهک در صنعت ساخت (تهیه سیمان – تهیه آجر ماسه آهکی – صنعت شیشه سازی– تهیه ایتونـگ – فولاد

١٤-جلوگیری از حمله ریشه درختان مختلف به لاینینگ کانال و تخریب آن

١٥-استفاده از شفته آهکی جایگزین خاکریز پشت سازهها و

١٦-پر کردن درز و دوختن لایههای خاک ، زمانیکه خاکبرداری سازه بصورت قائم انجام شود

١٧-کاربرد آهک در صنعت آب

١٨-استفاده از آهک جهت تهیه قند از نیشکر

 

کاربرد آهک در آسفالت

تزریق دوغاب آهک شکفته یکی از روشهایی است که برای اصلاح و ترمیم بزرگراهها و جـاده هـا ، در نقاطی که خاک زیر آسفالت رسی بوده و امکان نشت داشته باشد ، استفاده می شود ، با تزریـق دوغـاب آهـک ، خاک رس ناحیه مورد نظر به شفته آهکی تبدیل میگردد. یکی از روشهای تزریق دوغاب آهک ایـن اسـت کـه سطح رویة آسفالتی را سوراخ کرده و با فشار ، آب آهک را در زیر لایـه آسـفالتی راه تزریـق کننـد . روش دیگـر استفاده از سوراخهایی به قطر ١٥ تا ٢٢ سانتیمتر و عمق ٥٠ تا ٧٠ سانتیمتر بر روی جاده خراب شـده مـی باشـد

که گرد آهک شکفته را داخل سوراخها ریخته و به آن آب اضافه میکنند و آن را مخلـوط مـینماینـد تـا خمیـر دوغاب تشکیل شود. خاک خارج شده از سوراخ را دوباره داخل آن ریخته و یک لایه قیر روی آن میکشند. در آمریکا از سال ١٩١٠ در آسفالت آمیخته داغ (HMA (از آهک برای کاهش حساسیت به رطوبـت و زدودگی به کار رفته است. در حالیکه شیر آهک مدتها افزودنی تائید شده برای پیادهروهای آسفالتی بـوده اسـت. دارای مزیتهای مهم دیگری است.

سفتی و ایستادگی را در برابر شکستگی در دمای پایین میافزاید
شیمی اکسیداسیون را در خاک رس برای کاهش سخت شدگی زمانی تغییر میدهد
ذرات رس را برای گسترش ثبات رطوبت و دوام تغییر میدهد
شیرآهک یک اصلاح کننده چندکاره آسفالت است

شیر آهک از آمیختن آهک زنده با مقدار کافی آب ساخته میشود تا با اسـتفاده از میـل ترکیـب آن بـا اکسیدها به هیدروکسید تبدیل نشوند. بسته به گونه آهک زنده بکار رفته میزان آب در ترکیب شیمیایی متفـاوت است. چنانکه بسیاری از مسئولان بزرگراههای ایالـت دریافتـهانـد ، اصـلاحات انجـام شـده در آسـفالت داغ آمیخته با شیر آهک سالها به عمر آن خواهد افزود. این اصلاحات میتواند از زدودگـی ، شـیاردار شـدن ، تـرک خوردگی و کهنگی بکاهد. شیر آهک به تنهایی هر یک از این ویژگیها را می افزاید و در ترکیب بـا افـزودههـای پلیمری نیز خوب کار میکند و برای ساخت سیستمهای پیادهرو که چندین سال بزرگتـرین انتظـارات را بـرآورده است ، خوب است چرخه عمر و بررسی هزینه نشان می دهد که کاربرد آهک در آسفالت بصرفه اسـت. در سـال ٢٠٠١ ، نزدیک به ٤٠٠٠٠٠ تن در آسفالتهای آمریکا به کار رفته اس

- شیرآهک برترین عامل زدودگی است

زدودگی هنگامی رخ میدهد که اتصال میان سیمان آسفالت و مصالح ریزدانه به علت حضـور رطوبـت فرو میریزد . انواع ویژهای از مصالح ریزدانه بیشتر در معرض خطر زدودگی هستند و رویدادهای زیست محیطی مانند گرما ، بارش سنگین ، چرخههای یخبندان و راهبندان نقش عمده در زدودگی دارند. شیر آهـک مـؤثرترین عامل ضد زدودگی در دسترس است و ایالتهای دارای مشکلات جدی زدودگی آن را بسیار به کار میبرند. هنگامیکه آهک به آمیخته داغ افزوده میشود با مصالح ریزدانه واکنش نشان میدهد و اتصـال میـان قیر و سنگ را محکم میکند. در همان زمان که آهک مصالح ریزدانه را تحت عمـل قـرار مـی دهـد ، بـا خـود آسفالت نیز واکنش میدهد. آهک با مولکولهای بسیار قطبی شده نیز واکنش نشان می دهـد کـه مـیتواننـد در آمیخته ، واکنش نشان دهند و کفهای محلول در آب تولید کنند که زدودگی را می افزاید. هنگامیکه آن مولکولها با آهک واکنش نشان میدهند نمکهای غیر محلول ایجاد میکنند که دیگر آب را جذب نمیکنند.

- شیر آهک سفتی را میافزاید و از شیار دار شدن می کاهد

شیاردار شدن دگردیسی همیشگی آسفالت است و هنگامی رخ می دهد که کشسانی بیش از اندازه شود. توانایی شیر آهک در سفتتر کردن آمیخته آسفالت در برابر شیاردار شدن بازتابی از کارکرد برتـر آن بـه عنـوان پرکننده فعال معدنی است. برخلاف بیشتر پرکنندههای معدنی ، آهک از نظر شیمیایی بیشتر فعال اسـت تـا بـی اثر . با قیر واکنش نشان میدهد. اجزای اضافه را حذف میکند و در همان زمـان کـه ذرات ریـز آن در آمیختـه پراکنده میشود ، آن را در برابر شیار دار شدن ، ترک خوردگی و فرسودگی مقاومتر می کند. سفت شدگی ناشـی از افزودن شیر آهک میتواند میزان PG سیمان آسفالت را بیفزاید.

برای هیدراته کردن آهک ، تحت فشار بخار آب آهک زنده (Cao (را در ظروف مخصوصی قـرار داده و درب آن را محکم میبندند . سپس بخار آب را با فشار ٤ اتمسفر به داخل ظرف وارد میکنند

در اثر این فشار ، آهک کاملاً شکفته شده و ب ه هیدرات کلسیم تبدیل میشود. لازم به ذکر اسـت کـه حجم آب زنده در مجاورت با آب گاهی تا ٥/٣ برابر نیز ممکن است افزایش یابد

استعمال آهک برای درجات فرعی خواص بهبود یافته مهندسی را فراهم مـیکنـد. دو حالـت از بهبـود وجود دارد. تغییر پایدارسازی آهک انتخابی ، بسیار مهم بـرای اصـلاح و تغییـر در خـواص خـاک اسـت . آهـک میتواند تقریباً تمامی خاکهای مرغوب را اصلاح کند و تغییر داده در ضمن باربری خـاک را افـزایش دهـد . امـا قابل ملاحظهترین بهبود خاکهای رس با پلاستیسیته متوسط تـا زیـاد روی مـی دهـد. تغییـر بـدین خـاطر روی میدهد که کاتیونهای کلسیم تأمین شده بوسیله آهک هیدراته جایگزین کاتیونهای حاضر در سطح مواد معـدنی رستی میشود که بوسیله محیط با PH بالای سیستم آب آهک ارتقا یابد . بنابراین کـانیشناسـی سـطح خـاک رس تغییر کرده منافع ذیل را تولید میکند

کاهش پلاستیسیته ، کاهش ظرفیت نگهداری رطوبت ، کاهش تورم : بهبود ، دوام و پایـداری توانـایی سـاخت یک جایگاه کاری جامد ثبات و تثبیت خاک با آب آهک : تثبیت خاک وقتی روی میدهد کـه آهـک بـه خـاک اکتیو اضافه شده تا قدرت درازمدتی را از طریق واکنش پوزولانتیک تولید کند . این واکنش هیدراتهای سیلیکات کلسیم پایدار و هیدراتهای آلومینات کلسیم تولید میکند. واکنش پوزولانی میتواند برای دوره درازمدت و طولانی تا وقتی که آهک کافی حاضر شـده و PH بـالا بمانـد، ادامه یابد

تجربه در پروژههای آبیاری و زهکشی نشان داده است بالا بودن PI خاک کـه در نتیجـه باعـث بـالا رفتن تورم خاک میشود ، مجریان طرح را ملزم به تغییر مقاطع خاکبرداری و خاکریزی و گاهی استفاده از خاک جایگزین مینماید و هزینههای پروژه را بالا میبرد. در اینگونه موارد مخلوط نمودن آهک بـا خـاک مـورد نظـر پیشنهاد میگردد.

استفاده از آهک در ساختمان سازی

ملاتهای بنایی ، گچبریها و گچکـاریهـا : آهـک بعنـوان ترکیـب اصـلی در ملاتهـای بنـایی بـرای قرنهاست که بکار میرود ، و این کاربرد مهم هم در کاربردهـای امـروزی هـم قـدیمی بـه چشـم مـی خـورد. ملاتهای ساخته شده با آهک و سیمان قابلیت کاری بالایی همراه با قدرت فشاری و نفوذپذیری اندک در مقابل آب دارند. آهک یک جزء اصلی در گچبریهای داخلی و خارجی و گچکاریها بوده ، اسـتحکام ، دوام و قابلیـت کاری این پرداختها را افزایش میدهد. همه این کاربردهای آهکی بوسیله کاربردهای ASTM و استانداردهای مربوطه حمایت میشوند.

آهک آب خورده برای کاربردهای بنایی : آهک هیدراته یا آب خورده نوع S یک محصـول بـا خلـوص بالا و سفید و مرغوب است. ملاط و یک محصول صرفاً آمریکایی با شـرایط سـختی بیشـتر جهـت کـار بنـایی میباشد. آهک هیدراته نوع SA) هوا خورده) ، غیر از اینکه شامل یک عامل هـوایی مـی باشـد کـه خـلاءهـای اندکی را در ملات مخلوط ایجاد میکند ، هر نوع آن بخوبی فراهم کننده ملات با کیفیت عالی است و هر دوی آنها مشمول C207 ASTM هستند.

عملکرد در کاربردهای بنایی مدرن : تحقیقات عملکـرد مـلاتهـای آهـک – سـیمان را بـا عملکـرد ملاتهای سیمان بنایی مقایسه میکند ( که از سنگ آهـک و سـایر افزودنـیهـا بجـای آهـک آب زده اسـتفاده میکند ) ، ملاتهای سیمان – آهک اتصال و چسبندگی و قدرت برشی بـالاتری داشـته و همچنـین نشـتی آب کمتری را نشان میدهد.

عملکرد در کاربردهای بنایی تاریخی : بخش اعظم بنایی تولید شده قبل از ابتدای قرن بیستم از ملات شن – آهک استفاده مینمود. الاستیسیته ملاتهای محتوای آهک بالا امکان انبساط و انقباض دیوارهای بنـایی تاریخی را بدون وارد آمدن خسارت بر واحدهای بنایی فراهم میکند.

آهک آب زده برای اهداف و مقاصد گچ کاری : آهک آب زدة نوع S نشانگر زیبایی و تغییرپـذیری آن بوده ، وقتی برای گچکاری داخلی و خارجی بکار میرود . استاندارد C206 ASTM بـرای پرداخـت آهـک آب زده مستلزم آن است که آهک پرداخت شده ، عاری از هر نوع خاصـیت فیزیکـی و شـیمیایی باشـد کـه باعـث خدشه و ترک در گچ میگردد

سایر کاربردهای آهک در ساختمانسازی : آمادهسازی سایت – آهک مـیتوانـد بـرای خشـک کـردن سایتهای مربوط بکار رود. آهک میتواند با خاکهای رس در خاک واکنش داده تـا مبنـایی پایـدارتر را بـرای ساختمانسازی فراهم کرد

بتن هوازدة اتوکلاو – آهـک همچنـین در تولیـد محصـولات بتنـی سـلولی سـبک وزن ، ماننـد بـتن هواخورده اتوکلاوی بکار میرود که میتواند بصورت بلوک یا واحدهای بنایی عظیم یا سنگهای عـایق شـکل بگیرد.

سایر محصولات بتنی – آهک هیدراته میتواند به مخلوط بتن در سـاخت بلـوک و سـایر محصـولات بتنی اضافه شود تا محصول متراکمتر و مقاوم در برابر آب تولید نمایـد. بـا اضـافه کـردن پلاستیسـیته بیشـتر ، مخلوط ، آهک همچنین محصولات بتنی را با لبههای دقیقتر ساخته، انعکـاس را بهبـود داده و باعـث کـاهش زیان از طریق شکستگی میشود.

آجر سیلیکات کلسیم : آجر سیلیکات کلسیم در ساختمانسازی و بنایی استاندارد مانند آجر رسـی بکـار میرود. ماسه با آهک کلسیم بالا در حالت مرطوب مخلوط شده و سپس بصورت آجر قالبگیری شـده و اتـوکلاو میشود. آهک با سیلیس واکنش داده و سیلیکاتهای هیدراته کلسیم پیچیدهای را شکل میدهد که آجـر را بـه هم متصل نموده و پایداری ابعادی بالایی را فراهم می کند. آهک جهت ایجاد بلوک آهک – ماسـه تـو خـالی و ساخت لوله نیز بکار میرود). مواد عایق : برخی مواد عایق ، که بصورت یونیتهای قالبگیری میشوند حـاوی سـیلیس و آهـک مـیباشـند ، آهک بعنوان عامل پیوند عمل کرده با سیلیس حاضر در مخلوط واکنش داده و سیلیکات هـای کلسـیم را شـکل میدهد. واکنش سیلیکات – آهک نیز در ساخت عایق بکار میرود.

کاربرد آهک در صنعت ساخت :

اشاره مختصر به برخی کاربردهای آهک در صنعت ساخت : ١ -تهیه سیمان : مهمترین عناصر تشکیل دهنده سیمان عبارتند از خاک رس و آهک زنـده (Cao (بـه میـزان ٦٠ تا ٧٠ درصد که برای تهیه آهک زنده سنگ آهک را وارد کوره میکنند و پـس از حـرارت دادن بـه آن دی اکسید کربن Co2 از آن خارج شده و Cao یا آهک زنده باقی میماند

*١ -سیمان پرتلند آهکی
این نوع سیمان شامل ٦ تا ٢٠ درصد آهک میباشد. با توجه به نرمی زیاد این نوع سیمان و همچنـین وجود آهک ویژهای در سیمان ، دارای خصوصیات و برتریهایی نسبت به سیمان پرتلند معمولی شده کـه بطـور مختصر به آنها اشاره میکنیم

١ -نفوذناپذیری و مقاومت اولیه بیشتر ٢ -کاهش نسبت آب به سیمان در بتن تـازه ٣ -روانـی و شـکلپـذیری بهتر ٤ -دوام بیشتر در برابر تغییرات دما ٥ -رنگ روشنتر و سطح صافتر بتن ٦ – آب انداختگی کمتر در بتن

*٢ -آجر ماسه سنگی آجر
ماسه سنگی از ترکیب ماسه سیلیسی و آهک ، تحت فشار پخته می شود و در نتیجه ماده سخت و مقاوم هیدروسیلیکات کلسیم تولید میگردد و بسته به مواد اولیه بکار رفته میتواند مقاومتی حدود ٥٠٠ کیلوگرم بر سانتیمترمربع را تحمل نماید

Ca(oH)2 + Sio2

سیلیکات کلسیم هیدراته

کاربرد آجر ماسه آهکی : ١ -پیسازی ٢ -کفها ٣ -دیوارهای حمال ٤ -سقف ٥ -نماسازی ٦ -پیاده روها خواص و مزایای آجر ماسه آهکی : ١ -اقتصادی بودن ٢ -مقاومت فشاری بـالا ٣ -عـایق صـوتی ٤ -ابعـاد یکسان ٥ -رنگ یکنواخت ٦ -عدم جذب آب و پیدایش شوره روی آجرهای نمـا ٨ -دوام بیشـتر نسـبت بـه آجرهای رسی

*٣ -صنعت شیشه سازی :
دو ترکیب اصلی که در ساختن شیشه اهمیت بیشتری دارنـد ، عبارتنـد از آهـک و کربنـات دو سـود و سیلیس و پتاس و اکسید سرب و سیلیس .

هر چه مقدار Cao استفاده شده در ترکیبات اولیه شیشه را کاهش داده و Pho و Ph3o آن را بیشتر کنیم شیشه شفافتر خواهد شد به همین دلیل برای ساخت آینه از هر دو ماده Cao و Pho استفاده میشود

مزایای استفاده از آهک

کاهش نفوذپذیری ملاتها و اندودها به آب ، کاهش جمع شدگی ناشی از خشک شدن ملات و ثابـت ماندن حجم آن پس از گرفتن و سخت شدن از محاسن افزودن آهک به ملات های سیمانی است. کاهش زمان خشک شدن مخلوط در نواحی مرطوب ، کاهش میزان انقبـاض و انبسـاط خـاک بـر اثـر رطوبـت ، تسـریع در شکستن کلوخههای خاک رسی ، افزایش مقاومت ، کاهش نفوذ رطوبت و افزایش دوام و پایایی خـاک از جملـه مزایای استفاده از آهک بشمار میرود.

طرز تهیه شفته آهک :
جهت تهیه شفته آهک ، پودر آهک را با خاک مخلوط کرده و آن را مرطوب میکننـد . بـدین صـورت که آهک و خاک را درون حوضچه های مخصوصی درون آب ریخته حدود ٣ شبانه روز به همان حـال نگهـداری میکنند. آهک داخل آب شکفته شده و به اصطلاح باز می شود. تجربه نشان داده است جهت جلوگیری از تـورم بهتر است حداقل ٣ شبانه روز آهک و خاک درون آب بماند و پس از آنکه در این مدت واکنش های خود را مهـار کرد (یک سری واکنشهای شیمیایی در آن انجام شد ) به مصرف مورد نیاز رسانده شود. این روش تهیـه جهـت جلوگیری از ظاهر شدن پتانسیلهای نهفته ، تورمزایی و جلوگیری از تشکیل سولفاتها میباشد. لازم به یادآوری است که ساختن شفته آهک با خمیر آهک یا گرد آهک شکفته و مخلوط نمودن آن با خاک به منظور دستیابی به شفته آهکی مرغوب مجاز نمی باشد. مصرف دوغاب آهک باعث میشود که دوغـاب به راحتی دور دانههای خاک را اندود نموده واکنش یکنواخت میان رس و دوغاب پدید آید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.